sobota 22. září 2012

Sou... těžíte rádi?

Vítejte u zbrusunového soutěžního pořadu s názvem Hádej, kdo to řekl! Našimi prvními soutěžícími jsou paní Růžena z Hranic na Moravě a pan Karel z malé vísky poblíž větší vísky jménem Děčín. Paní Růžena nám o sobě prozradila, že ráda štrikuje, peče svá vnoučata... a, pardon, mám to tu špatně napsané! Takže  peče svým vnoučatům a před sedmi lety se již zúčastnila podobné televizní soutěže, kde vyhrála toastovač a sadu škrabek na ovoce. Pan Karel sbírá pivní podtácky, rybaří a rád se na celý den zašívá ve své dílně. Nedávno se mu narodilo první vnouče a druhé je na cestě, takže má teď o zábavu postaráno. Gratulujeme, Karle!
A nyní už se bez dalších průtahů vrhněme na první otázku prvního kola! Hádejte, kdo to řekl:
XY (jméno schválně vypouštíme) byl dokonalým protagonistou příběhů pro frustrovaného autora, jako jsem byl já. Byla to postava, která kvůli svému pohrdání okolním světěm, a dokonci i sama sebou, dělá všechno, co může, jen aby ji lidi měli rádi. A když si pak získá jejich důvěru, zahubí je.
Možnosti:
a) Kingsley Amis        b) Marilyn Manson        c) Jan A. Komenský        d) Psisko

Á, hlásí se paní Růžena! Paní Růženo, jaká je vaše odpověď?
Paní Růžena: Jaká odpověď?
Moderátor: Odpověď na naši otázku Kdo to řekl.
Paní Růžena: Já nic neřekla.
Moderátor: Ehm, paní Růženo... jak bych vám to vysvětlil... Víte, kde teď zrovna jste, že? 
Paní Růžena: Prosím vás, paní, kdo je tady vlastně poslední k panu doktorovi?
Moderátor (šušká si pro sebe): Mlčeti zlato. (Obrací se k dalšímu soutěžícímu) Pane Karle, chtěl byste odpovědět vy?
Pan Karel: Nic vám neřeknu, vy imperialisti zas...*tůůt*! Klidně mě pošlete na dvacet let do uranovejch dolů! 
Moderátor (zamyšleně, k sobě): Občas mi připadá, že vražda vlastně není zas až tak odsouzeníhodná.

---
O tomto incidentu se psalo ve všech novinách, na internetu a mluvilo se o něm i ve večerním zpravodajství na všech televizních stanicích. Nikdo vlastně neví, co přesně se stalo, na celý případ bylo uvaleno informační embargo a na veřejnost prosáklo jen tolik, že soutěžící i štáb utrpěli psychický šok a moderátor byl odvlečen do psychiatrické léčebny, kde se již jednou zotavoval - po deseti dnech strávených prací telefonního operátora v callcentru.
Diváci soutěžního pořadu Hádej, kdo to řekl se již nikdy nedozvěděli, jak zní správná odpověď na první, a zároveň i poslední otázku, která byla v tomto pořadu kdy položena. Soutěž totiž byla zrušena a místo ní nyní v tomto vysílacím čase běží 112 v ohrožení. Podle průzkumu agentury STEM mnozí diváci vůbec nepoznali mezi těmito pořady rozdíl.
My, investigativní reportéři vašeho nejoblíbenějšího zpravodajského blogu, však odpověď na otázku Hádej, kdo to řekl známe. A věřte nám, že budete v šoku stejně jako paní Růžena a pan Karel, když na ně moderátor Rostislav Sedláček zaútočil svým vibrátorem, důmyslně maskovaným jako mikrofon, a pokoušel se z něj vystřelit, nedbaje toho, že jeho zbraň/vibrátor nemá kulky.
Učitele národů můžeme vyloučit ihned, dokonce ani rozhněvaný mladý muž Kingley Amis nikdy nepronesl výše zmíněný citát. Zbývá nám tedy možnost b) a d) - šokující rocker, který si říká Marilyn Manson, a šokující spisovatel, který si říká Psisko. Oba jsou tvůrčí tvorové, přičemž tvorba jednoho do značné míry ovlivnila tvorbu druhého. Oba vystupují pod pseudonymy, které nejsou pouhým jejich "druhým jménem", nýbrž tvoří spíše úplně novou postavu, kterou jejich tvůrci zbavili všech vlastností, jež na sobě nemají rádi, včetně slabosti a zranitelnosti. Nutno podotknout, že ani jednomu z nich se to nepovedlo zcela, o čemž u MM svědčí alba Eat Me, Drink Me a The High End Of Low, zatímco u Psiska o tom svědčí skutečnost, že si každou chvíli připadá jako špatný člověk a naprostý budižkničemu. (Stejně jako MM.)
Takže odpověď na otázku Kdo to řekl? zní... sim sala bim... je to překvapující, neboť všichni jistě čekají, že to byl Psisko... dokonce by to čekal i Darren S., ale... byl to Marilyn Manson.
A Psisko dodává: Marilyn Manson to řekl dřív a trochu jinak než já, ale kdyby paní Růžena nebo pan Karel - za předpokladu, že by nebyli úplně mimo - zvolili odpověď d) Psisko, já osobně bych to uznal.

A to byla první část mé neortodoxní recenze knihy Dlouhá, trnitá cesta z pekla aneb Jak jsem za dva dny zhltnul autobiografii Marilyna Mansona, zatímco Dům na konci světa jsem četl měsíc a dostal se pouze do první třetiny. Nechť je ke mně svatý Vladimir, patron všech spisovatelů i čtenářů, milostiv.

4 komentáře:

  1. pageysflower: To bylo tak vtipné a zároveň smutné, ale přitom tak hrozně pravdivé! Při charkteristice soutěžících jsem si ihned vzpomněla na moderátora a jeho předchozí kariéru v call centru. Při čtení o tom, jak paní Růžena peče svá vnoučata jsem málem vyprskla kafe. Je to tak, ale tak strašně moc ze života, tetka Růža a "stréc" Karel ( vážně nechci urazit nihoho z Moravy, fakt ne, jenom mě to tak napadlo).Takové typy, přímo čítanková ukázka řadového řádové občana, neboli "diváka Novy", jak říká můj šéf. A taky mi to připomnělo řadu soutěžních pořadů na Nově, tu více, tu méně slaboduchých.
    Lepší recenzi si Mr. Manson ani nemohl přát, jsem jistá, že by jí byl nadšen! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ó, děkuji. :-) Ale zrovna pan Karel je od Děčína. :-) No, já ještě o autobiografii MM napíšu něco víc na úrovni. Tohle bylo jen tak. Protože mě zaujalo, jak Brian Warner stvořil Marilyna Mansona.

      Vymazat
  2. :-D. Asi mimo mísu, ale je to kouzlo nechtěného - hned další otázka by mohla být "Kdo je autorem výroku řádový řadový občan" :-). Zdravím Pageysflower!
    A také gratuluji Psisku k vtipné netradiční recenzi! Co se týče MM jsem mimo mísu zcela, tak pomlčím:-).
    Ale jak říká jedna moje kamarádka: není důležité tančit kolem stejných totemů :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Autorem výroku (nebo spíš spojení?) řádový řadový občan je jistý Raul. :-D
      Mám sklony svého "malého boha" bránit (a to i v případech, kdy si uvědomuju, že si to tak úplně nezaslouží), takže se předem omlouvám za vše, co o něm kdy napíšu. :-) Ale nemůžu si pomoct, přijde mi, že spolu máme tolik společného. Je to stejné jako se mnou: Lidi vidí obal a už se neobtěžují nahlédnout pod něj. Já mám "výhodu" v tom, že většinou v nikom nebudím hrůzu. (Aspoň ne svým vzhledem. Začínám mít ale pocit, že většina zaměstnavatelů se bojí mého intelektu, a to tím víc, čím nižší pozici nabízí.)

      Vymazat